Thursday, August 6, 2015

555 (Part 1/10) Should DOG wag its tail? Or tail wags the DOG? क्या कुत्ता अपने पूँछ को हिलना या, पूँछ कुत्ते को हिलती? కుక్క తోకను ఆడిస్తుందా లేక , తోకయే కుక్కను ఆడిస్తుందా? Who should evaluate whom? कौन किस्को मूल्यांकन करना ? ఎవరు ఎవరి పనితీరును అంచనా వేయాలి?


We know that India has borrowed its system of Parliamentary form of Government from Britain. सब को पता है कि, भारत अपने संसदीय संविधान को , ब्रिटन से नकल किया। భారత్ , తన పార్లమెంటరీ (మరియు అసెంబ్లీ) విధానాన్ని బ్రిటన్ నుండి అప్పు తెచ్చుకున్న విషయం తెలిసినదే.

As a result, in India, at Central level the Prime Minister, and at the level of States, Chief Ministers have become virtual, effective dictators. Reason : Appointing and ousting Ministers is regarded in India, as PM's/CMs' prerogative. उसका पर्यवसान, भारत में यह बन गया कि, केंद्र में प्रधान मंत्रि, राज्यों में मुख्य मंत्री नियंता बन गये। कारण यह है कि, मंत्रियों के नियामक करना, और उसको निकाल कर कुँए में डालना प्रधान मंत्री / मुख्य मंत्रीयों के विशेषाधिकार भारत माना जा रहा है। దాని పర్యవసానంగా, భారత్ లో, ప్రధాన మంత్రి, భారతీయ రాష్ట్రాలలో ముఖ్యమంత్రులు నియంతలుగా తయారు అయ్యారు. కారణమేమిటంటే, భారత్ లో మంత్రులను నియమించటం, పీకిపారేయటం, ప్రధానమంత్రుల, ముఖ్యమంత్రుల విశేషాధికారంగా భావించబడటమే.

Though President / Governors administer oath(s) to the Ministers, he-she is regarded as a rubber-stamp in the hands of P.M., though President of India, unlike the British Queen, is elected by a larger electorate consisting both of Parliament and the State Assemblies. British Queen's assension to throne is hereditary. In true sense, she is not a representative of democracy. Over Centuries of British history, there were conflicts between monarchs and the Parliaments & Prime Ministers. For establishing the de facto supremacy of the Parliament & PM and his Cabinet, over the British monarchs, British Queens and Kings had to become decorative Heads of State. There should be no need for Indian Presidents to be compliant and submissive to the Prime Minister & his-her Cabinet, as much as the British Monarchs. As Governors of States are just appointees and not elected by any Constituency, they cannot have this advantage.

राष्ट्रपती / राज्यपालों, प्रधान मंत्री / मुख्य मंत्रियों को पदवी स्वीकार शपथ देते है, तो भी, राष्ट्रपती / राज्यपालों को भारतीय राज्यांग प्रवीण सिर्फ प्र.मं./मुख्य मंत्रियों के हाथों में एक रब्बर स्टांप मानते हैं। राष्ट्रपती को चुनने के निर्वाचन क्षेत्र, प्रधान मंत्री को चुनने के निर्वाचन क्षेत्र से बडा होते भी, राष्ट्रपती के प्राधान्यता प्रधान मंत्री से कम होना उचित नहीं है। क्योंकि, ब्रिटन के राणी और भारत के राष्ट्रपती के मध्य बहुत अंतर है। ब्रिटन के महा राणी चुनी नहीं जाती है। उनकी महाराणित्व वंश पारंपर्य है। वह प्रजातंत्र की प्रतिनिधी नहीं है। उसकी नियंतृत्व स्वभाव को कम रहने के लिये, ब्रिटीष प्रधान मंत्री के (और उसके हाथ में रहनेवाले मंत्रि मंडली के) सिफारसों को अमल करने में महाराणी अनुकूल रहना, निर्बंध किये। वहाँ महाराणी और पार्लमॆंट / प्रधान मंत्री , शताब्दों पर्यंत मध्य संघर्ष हुआ। ब्रिटन में प्रधान मंत्री के नियंतृत्व को रोकने के लिये कुछ रास्ते ही नहीं है। अभी भारत में भी ऐसा हो रहा है।

భారత రాష్ట్రపతి, గవర్నర్లు, ప్రధాన మంత్రి మరియు ముఖ్యమంత్రులకు ప్రమాణ స్వీకారోత్సవాలు చేసినప్పటికీ, భారతీయ రాజ్యాంగ నిపుణుల ప్రకారం, వాళ్ళు కేవలం ప్రధాన మంత్రి, ముఖ్య మంత్రుల చేతిలో రబ్బర్ స్టాంపు పనే చేయాలి. భారతీయ రాజ్యాంగ నిపుణులు స్వంత బుర్రలను వాడటం ఏనాడో మానేశారు. ఎందుకంటే, బ్రిటీష్ రాణీకి, భారత రాష్ట్రపతికి ఎన్నో తేడాలున్నాయి. బ్రిటీష్ మహారాణి ఎన్నుకోబడే వ్యక్తి కాదు. ఆమె వంశ పారంపర్య వారసురాలు. భారత రాష్ట్రపతి, వంశ పారంపర్య వారసుడు కాదు. ప్రధాన మంత్రి వలె, లోక్ సభలో మెజారిటీ పార్టీలో మెజారిటీ వర్గం చేత (అంటే లోక్ సభలో నాలుగోవంతు) చేత ఎన్నుకోబడ్డవాడు కాదు. రాష్ట్రపతి ని ఎన్నుకునే నియోజక వర్గం చాల పెద్దది. లోక్ సభ , రాజ్య సభ సభ్యులే కాక, రాష్ట్రాల శాసన సభ్యులుకూడ రాష్ట్రపతి ఎన్నికలో వోట్లు వేస్తారు. పైగాను, అన్ని రాష్ట్రాల వోట్లకూ సమాన విలువ ఉండదు. వివిధ రాష్ట్రాల శాసన సభ్యుల వోట్ల విలువను, లోక్ సభ సభ్యుల వోట్ల విలువనూ, రాజ్య సభ సభ్యుల వోట్ల విలువనూ గణించటానికి కొంత క్లిష్టమైన పధ్ధతి ఉన్నది. లోక్ సభలో ప్రధాన మంత్రి కావాలనుకునే వాడు తక్కువ పడ్డ ఎంపీలను కొనుక్కుంటే సరిపోతుంది. రాష్ట్రపతికి అది అంత ఉపయోగకరం కాదు. తనను ఎన్నుకోమని శాసన సభ్యులను ప్రార్ధిస్తూ ఆయన రాష్ట్రాల చుట్టూ తిరగాలి. ఇంత కష్టమైన పధ్ధతిలో ఎన్నుకోబడే రాష్ట్రపతికి ప్రధాన మంత్రి కన్నా ఎక్కువ అధికారాలుండాలి.

However, in respect of Governors, the situation is somewhat different. Governors are not elected by people. They are like Clerks. They are appointed by a rubber stamp called President of India, on the advice of Union Cabinet. అయితే గవర్నర్ల విషయంలో పరిస్థితి కొంత భిన్నం. గవర్నర్లు ఎన్నుకోబడే వాళ్ళు కారు. వారు గుమాస్తాల్లాగా కేంద్ర మంత్రి వర్గ సలహా పై, రాష్ట్రపతి అనే రబ్బర్ స్టాంపుచే , నియమించబడే వాళ్ళు.

Question, सवाल, ప్రశ్న: Why all this hammering? Come to the context and the point. इतना हथोडी मारना क्यों ? संदर्भ और विषयांश पर आइये। ఇంత సుత్తి కొట్టటం ఎందుకు , అసలు విషయానికి రండి.

Answer, जवाब, జవాబు :Sorry. Context: Mr. Chandra Babu Naidu, Chief Minister of Andhra Pradesh, has evaluated the performance of the M.L.A.s in Andhra Pradesh, and gave them some ranks. Actually, it should be the otherway round. M.L.As elect the CM (unanimity which we commonly see in the elctions of Indian Prime Ministers, State Chief Ministers, is bogus.). M.L.A. vote in No Confidence Motions (No Confidence Motions in India, rarely reach voting Stage). C.M. is only a representative of all the M.L.A.s in the Assembly, at least theoretically. Hence, it should be M.L.A.s who should evaluate the performance of the Chief Minister they elected earlier, and decide whether to continue him or not, or decide on whether a new leader is to be elected and Governor and Speaker Assembly informed accordingly.

In Telugu language (my mother tongue), ther is a proverb. "kukka tOkanu ADistundA, lEka tOka kukkan ADistunda?". Approx. English purport: Whether a dog wags its tail? Or a tail wags the dog? Everybody knows that it is the dog which has got to wag its tail, and not vice versa. But the M.L.A.s of Residual Andhra Pradesh do not know. They allow themselves to be evaluated by Mr. Chandra Babu Naidu, as if they were students and Mr. Chandra Babu Naidu is their teacher.

(To continue. और लिखने का है। ఇంకా వ్రాయాల్సింది ఉంది.

No comments:

Post a Comment

ఘోరమైన విమర్శలకు కూడ స్వాగతం, జవాబులు ఇవ్వబడతాయి.