Tuesday, October 14, 2014

373 Indian Ministers should study the Management Science and understand the Human Behavior at Work

373 భారతీయ మంత్రులు నిర్వహణా శాస్త్రాన్ని అధ్యయనం చేసి, పనిస్థలంలో ఉద్యోగుల ప్రవర్తనను శాస్త్రీయంగా అర్ధం చేసుకోటానికి ప్రయత్నించాలి.

३७३ भारतीय मंत्रिवर्य प्रबंध विज्ञान को अद्ययन करने का, और काम के स्थान पर कर्मचारियों के प्रवर्तना शैली को जानने, समझने, और बूझने का जरुरत है।

This is in continuation of my post No. http://problemsoftelugus.blogspot.in/search/label/312.  ఇది నా ఇక్కడి పోస్ట్ నంబరు ౩౧౨ కి కొనసాగింపు.  यह मेरा इसी ब्लाग को पोस्ट नंबर ३१२ के विस्तार और पुनरारंभिक है।

Context: Mr. Sadananda Gowda is our Railway Minister.  He is reported in Media to have conducted a surprise inspection of the Sabarmati Railway Station in Gujarat on 30th Sept. 2014.  He is said to be unhappy with the filthy and unhygienic condition of the lavatories at the Station.  He is reported to have suspended the Sabarmati Railway Station Master.  Mr. Gowda is said to have observed that wherever he went, he first checked the condition of general toilets to ensure if railway staff followed cleanliness. When asked about the railway ministry's 'Clean India Campaign', Gowda is reported to have declared that cleanliness is the priority of his ministry and it has a detailed plan to implement it.

More golden words of our everhappy )sadAnanda) Railway Minister: "Cleanliness is top priority for the Railways. I have asked all officials to ensure that they spend two to three hours at railway stations for the cleanliness campaign. Our Prime Minister has announced the Swacch Bharat Abhiyan for a clean India," ... "I have requested all 13 lakh employees, by sending them messages to participate in the drive. I hope October 2 will be a golden day in the history of Indian Railways. I myself will participate in the drive with my officers,"  ... "Within three years, 13,000 bio-toilets will be set up so that human defecation will not fall on railway tracks,"

ybrao a donkey's feelings వైబీరావు గాడిద అభిప్రాయాలు वैबीरावु गधे के राय

Suspending an employee where an employee is to be done when an employee commits a major omission or commission.   This should not be resorted to, too frequently.  It should be undertaken after giving an opportunity to the employee to explain his side of things, to correct himself by giving him reasonable time and resources

ఒక ఉద్యోగిని లేక వర్కర్ ని సస్పెండ్ చేయటం అనే పని అతడు ఏదైనా తీవ్రమైన ఒమిషన్ (చేయాల్సిన పనిచేయకపోటం) లేక కమిషన్ (చేయకూడని పనిని చేయటం) కు పాల్పడినపుడు జరగాలి.  అంతే తప్ప చీటికి మాటికి జరగకూడదు.  పనివాడికి తన తరఫునుండి చెప్పుకునేదేమైనా ఉన్నదేమో వినాలి.  తనతప్పును తాను సరిదిద్దుకోటానికి న్యాయమైన సమయాన్ని మరియు వనరులను ఇవ్వాలి.

एक कर्मचारी को सस्पॆंड करने का काम जब वह तीव्र ऒमिषन (करने का काम नहीं करना) या कमिषन (निषिध्ध काम करना) किये तो होना।  वह बार बार नहीं होना।   कर्मचारी को अपने समस्याओं को विवरण करने के अवकाश अवश्य देना है।  उस को अपने को सही करने के मौका देना चाहिए।  उसको काम करने के लिये साधन संपत्ति दिया हुआ है या नहीं दिया हुआ है, देखना पडेगा।


Happending as in 1962 Telugu film Velugu nIDalu. 1962 తెలుగు సినిమా వెలుగునీడలులో లాగా १९६२ तॆलुगु फिल्म वॆलुगु नीडलु मे जैसा हुआ, वैसा


In this film Late SuryakAntam is wife of S.V. Ranga Rao, who owns a Printing Press and Newspaper. She dismisses her servant maid everyday. Unable to bear the abrasion, finally at the end of the film, the servant maid says that she is dismissing herself.

ఈ సినిమాలో స్వర్గీయ సూర్యాకాంతం, ఎస్ వీ రంగారావు భార్య. రోజూ తన పనిమనిషిని నీవు డిస్ మిస్ అంటూ ఉంటుంది. సినిమా చివరలో, పనిమనిషికి విసుగుపుట్టి, మీరు డిస్ మిసి అంటారు, నేను పోతున్నాలే, అని వెళ్ళి పోతుంది.

इस फिल्म में स्वर्गीय सूर्याकांतं , स्वर्गीय ऎस् वी रंगाराव के बीबी। मालकीन सूर्याकांतम अपनी नौकराणी को रोज सताती थी, तुम डिस् मिस्, तुम डिस मिस। फिल्म के अंत में नोकराणी थक जाती और अपनी मालकीन से कहती-- आप डिस मिस कहने के पहले, मै ही जा रही हुँ।
An employee may have dozens of duties to perform.  He may have load of work which is beyond his capacity.  The work load may vary from railway station to station.  In heavy routine stations, heavy traffice stations, with shortage of staff, a station master will have no choice except attend to only top priority items, and seek help from superiors for the remaining load.

ఒక ఉద్యోగికి డజన్ల కొలది విధులు ఉండ వచ్చు.  అతడు తన శక్తికి మించిన పనిభారాన్ని మోస్తూ ఉండవచ్చు.  పనిభారంలో ఒక రైల్వే స్టేషన్ కి మరో రైల్వే స్టేషన్ కి మధ్య తేడాలు ఉండవచ్చు.

एक कर्मचारि को डजनों विधि कृत्य़ सौंप दिया हुआ होगा।  वह अपने शक्ती और क्षमता से ज्यादा काम का बोझ वहते होगा।  काम के बोझ में एक रैलवे स्टेषन और दूसरे रैलवे स्टेषन के मध्य बहुत अंतर रह सकते।

Does Mr. Sadananda Gowda who sits in New Delhi know the problems faced by the Railway Station Master at Sabarmati?  If Railway Station Masters are to be suspended for dirty toilets, then 99% of Indian Railway Stations are dirty, and 99% of Station Masters will have to be suspended.

ఢిల్లీలో కూర్చునే సదానంద గౌడుడికి తృణమూల స్థాయిలో పనిచేసే సబర్మతి స్టేషన్ మాస్టరు ఎదుర్కునే సమస్యలు తెలుసా.  మురికి టాయిలెట్లకు రైల్వే స్టేషన్ మాస్టర్లలను సస్పెండ్ చేయాల్సి వస్తే , దేశంలో ౯౯% రైల్వే స్టేషన్లు మురికి టాయిలెట్లను కలిగి ఉంటాయి.  అంటే ౯౯% స్టేషన్ మాస్టర్లను సస్పెండ్ చేయాల్సి వస్తుంది.

दिल्ली मे बैठनेवाले सदानंद गौडा महाराज को सबर्मती स्टेषन मे तृणमूल स्थायि मे रेलवे स्टेषन मास्टर के आचरणात्मक समस्याओं कैस समझ में आयेगा।  असाध्य।  अगर गंदे टायिलॆट् कॆ लिये स्टेशन मास्टर्स को सस्पॆंड करने का नियम पालन करना तो, देश में ९९% स्टेशन मास्टर्स को सस्पॆंड करना पडेगा।  क्योंकि देश में ९९% रेलवे स्टेशनों मे हम गंदे टायिलेट्स को ही हम देख सकते हैं।

What should be the No. 1 Key Performance Area (KPA) of a Station Master?  It must be safety of trains and passengers.  Second: Maintenance of timings of trains.  Third: Maximising ticket sales.  I do not wish to say that getting toilets cleaned should not get any importance.   But, definitely it cannot claim or command No 1 rank in priorities.

ఒక రైల్వే స్టేషన్ మాస్టర్ యొక్క ప్రప్రధమ ప్రాధాన్య కర్తవ్యం ఏమి అవ్వాలి.  నాదృష్టిలో రైళ్ల మరియు ప్రయాణీకుల భద్రత.  రెండవ ప్రాధాన్యత సమయ పాలన.  మూడవ ప్రాధాన్యత టికెట్ల అమ్మకాన్ని పెంచటం.  టాయిలెట్లను శుభ్రం చేయించటం ప్రాధాన్యతను పొందకూడదనినేననను.  కానీ అది కీలకమైన అంశం కాదు. కాకూడదు.

एक रेल्वे स्टेशन मास्टर के प्रप्रधम कर्तव्य क्या होना।  गाडियों, स्टेशन, और पासॆंजर्से के भद्रता होना।  द्वितीय समया पालन।  तृतीय, टिकॆट सेल्स को बढाना.  टायलॆट्स को क्लीन कराने के विधि रहता है, लेकिन वह सर्व प्रधम विधि कभी नहीं बन सकते।  वह कीलक अंश नहीं है, और नहीं होना।

Real thing might have been అసలు విషయం ఏమై ఉండాలి मूल बात क्या होगा

We know Mr. Modi's craze for publicity. How can his followers lag behind? They want to be noticed by Mr. Narendra Modi, that something is being done by Urban Development Minister or HRD Minister or Railway Minister. For this reason only, the Railway Minister, seems to have chosen Ahmedabad's Sabarmati Station, which is in the native State of Gujarat.

మన శ్రీనరేంద్ర మోడీ గారి ప్రచార కాంక్ష గురించి మనకు తెలుసు. ఆయన అనుచరులు ఆయన కన్నా వెనుకబడి ఉంటే ఎలాగా. వాళ్ళు, తాము చేస్తున్న ఘనకార్యాలు శ్రీ మోడీ గారి దృష్టికి వెళ్ళాలని కోరుకుంటున్నట్లు కనిపిస్తుంది. అందుకే రైలు మంత్రి గారు, శ్రీ మోడీ గారి స్వరాష్ట్రమైన గుజరాత్ లోని అహమ్మదాబాద్ సబర్మతి రైల్వే స్టేషన్ ను ఎంచుకున్నట్లు తోన్తున్నది.

శश्री नरेंद्र मोडी के प्रचार कांक्षा हम सब को सुपरिचित है। अभी उनके अनुयायी पीछे कैसे रह सकते। उन अत्युत्साह शाली अपने घन कार्य श्री मोदी के दृष्टि में जाना चाहते होगा। इसी कारण से, हमारे रैल मंत्री, श्री मोदी के स्वराष्ट्र गुजरात के अहम्मदाबा सबरमती को छाँट लिया दिख रहा है।
There are a thousand pages to write on this subject.  I shall try to write on someday.

ఈవిషయం పై వ్రాయటానికి వేయిపేజీలదాకా ఉంది.  ఏదో ఒకరోజు వ్రాయటానికి ప్రయత్నిస్తాను.

इस विषयांश के बारे में एक हजार पेज लिखना पडेगा।  आशा है कि लिखने का मौका मुझे मिलेगा।


No comments:

Post a Comment

ఘోరమైన విమర్శలకు కూడ స్వాగతం, జవాబులు ఇవ్వబడతాయి.