Tuesday, September 16, 2014

350 South Indian Carnatic Music Mother tune No. 63 LatAngi in 4 beat. Aparadhamulanni by Patnam Subrahmanya Ayyar

350 Forgive all my sins and receive me well - Patnam Subrahmanya Ayyar
350 అపరాధము లన్నియును మన్నించి ఆదరించవయ్యా -- పట్నం సుబ్రహ్మణ్య అయ్యర్
३५० अपराधमुलन्नियुनु मन्निंचि आदरिंचवय्या ने चेसिना -- पट्नं सुब्रह्मण्य अय्यर

चर्चांश, Topics for discussion, చర్చనీయాంశాలు: 350, Carnatic Music, Patnam Subrahmanya Ayyar, Mother tune 63







Refrain పల్లవి   स्थायी


Aparadhamu lanniyunu manninchi Adarinchavayya, nE cEsinA
అపరాధము లన్నియును మన్నించి ఆదరించవయ్యా
अपराधमु लन्नियुनु मन्निंचि आदरिंचवय्या ने चेसिना
(Oh God, receive me well, forgiving all my offenses and sins).

Stanza 2 అనుపల్లవి अनुपल्लवि (अंतरा)
krupa juci na manavalakinchi kriganTa cUDa samayamidE
కృపజూచి నా మనవాలకించి క్రీగంట చూడ సమయమిదే
कृपजूचि ना मनवालकिंचि क्रीगंट चूड समयमिदे
(This is the time to listen to my entreaties and look at me with at least half an eye).

Stanza 3 చరణం चरणं
vEga nannu brOvumani emtO ninnu vEDukomTi nayya venkaTESa, jAgu sEyaka veta tALa lEnu, sOli cendi ninnu nochchu kunna nA (refrain aparAdhamulanniyunu manninci Adarincavayya).
వేగ నన్ను బ్రోవుమని ఎంతో నిన్ను వేడుకొంటి నయ్య వెంకటేశ, జాగు సేయక వెత తాళ లేను, సోలి చెంది నిన్ను నొచ్చు కున్న నా (తిరిగి పల్లవికి వెళ్ళాలి --అపరాధము లన్నియును మన్నించి ఆదరించవయ్యా)
वेग नन्नु ब्रोवुमनि ऎंतो निन्नु वेडुकॊंटि नय्या वॆंकटेशा, जागु सेयक वॆत ताळ लेनु, सोलि चॆंदि निन्नु नॊच्चु कुन्न ना (अपराधमुलन्नियुनु मन्निंचि स्थायी).


The Western notation used here to generate the audio file in computer is given below.  Errors in notation or generation, belong only to ybrao a donkey.:
ఈ కృతి యొక్క ఆడియోను కంప్యూటర్ లో ఉత్పత్తి చేయటానికి వాడిన పాశ్చాత్య స్వర లిపిని ఈక్రింద ఇస్తున్నాను.  ఈస్వరలిపిలో, మరియు ఆడియో ఉత్పత్తిలో దొర్లిన తప్పులన్నియు వైబీ రావు గాడిదవే.
इस आडियो को कंप्यूटर में जनरेट करने के लिये उपयोग किया हुआ पाश्चात्य स्वर लिपि निम्न लिखित।  यह स्वर लिपि तयार करने में या संगीत आडियो उत्पत्ति करनें में हूई तृटियोँ  सब वैबीराव गधे के होते हैँ।

%Tune rAg latAngi is a f# tune (pratimadhyama rAga or tIvr madhyam rAg).
%It is complete with all the 7 notes. (sampUrNam)
%Ascendence and descendence: c,d,e, f sharp, g, g sharp, b.
%Hindusthani music ArOhi and avarOhi: sa, suddh ri, suddh ga, tIvr madhyam, pa, kOmal dhaivat, suddh ni.
%CarnAtic music, ArOhaNa and avarOhaNa: sa, catusriti ri, antara ga, prati madhyam, pancham, suddh dhaivat kAkali nishAdam.
%Mother tune in CarnATic Music: Latangi itself is Mother tune No. 63 (mELakarta 63).
%What is the difference between tune kalyANi and the tune latAngi? Ans: kalyANi uses the note 'a'. latAngi uses g sharp (^g in abc2midi).
%ThATh in North Indian Music: Hindusthani Music system does not have the ThATh latAngi or any other equivalent. It is my humble view, that we can add 'latAngi' as an independent ThATh to the HindusthAni music.
%Rhythm used: Adi tALam/tin tAL / 4/8/16 beat.
%The notation furnished here and the mp3 file provided here have not done justice to the poet-composer 'paTnam subrahmaNya Ayyar', a great contributor to the CarnATic Music.
%'AparAdhamulanniyu manninci' and 'marivEre dikkevvaru' are two great diamonds in the tune 'latAngi' from Late 'paTnam'.
%Command for conversion of notation into midi
%Copy the notation into a text file and save it. Type in the commandline:abc2midi filename.
%You will get filename1.mid (No full stop at the end)
%Command to convert into wave
%timidity -Ow filename1.mid
%You will get filename1.wav.
%Command to convert into mp3
%lame filename1.wav filenameyrchoice.mp3
%You will get the mp3 file.
%Hats off to Mr. Chris Walshaw, the creator of abc2midi and Mr. Ben Fisher, the creator of Tunescript. JEjEs to my guru R. Premkumar.


%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
X:1
T:latAngi Adi tALam aparAdhamulanniyu manninci by paTnam subrahmaNya Ayyar
M:8/8
L:1/8
Q:128
Z:Transcription and additions to the basic lyric are by ybrao a donkey.
K:C
%refrain pallavi sthAyi
[V:1]%%MIDI program 1 40
zz zz zz g2 | ^g2 c'b ^g2b2 | c'2c'4c'2 | c'd'c'b ^g2g2 |
g^fe^f2z g2 |^g2 c'b ^g2 e'd' | c'2c'4b2 | c'd'c'b ^g2g2 |
g^fe^f2z g2 | g2g^f g2d2 | c/dc/zz zzcd | e^fg^g bc'd2 |
d'c'b^g g^fg2 | ^g2 c'b ^g2b2 | c'2c'4c'2 | c'd'c'b ^g2g2 |
^g2 c'b ^g2b2 | c'2c'4c'2 | c'd'c'b ^g2g2 | g^fe^f2z g2 |
c8|c8|c8|c8||
[V:2]%%MIDI program 1 112 %tinkles
zz zz zz g2 | ^g2 c'b ^g2b2 | c'2c'4c'2 | c'd'c'b ^g2g2 |
g^fe^f2z g2 |^g2 c'b ^g2 e'd' | c'2c'4b2 | c'd'c'b ^g2g2 |
g^fe^f2z g2 | g2g^f g2d2 | c/dc/zz zzcd | e^fg^g bc'd2 |
d'c'b^g g^fg2 | ^g2 c'b ^g2b2 | c'2c'4c'2 | c'd'c'b ^g2g2 |
^g2 c'b ^g2b2 | c'2c'4c'2 | c'd'c'b ^g2g2 | g^fe^f2z g2 |
c8|c8|c8|c8||
%stanza2 (anupallavi)
[V:1]%%MIDI program 2 40
d'c'b^g g^fb2 |c'2 d'4 d'2 |d'd'c'c' c'c'b2 | d'2e'2 c'2d'2 |
c'3c'3b2 | c'2 d'4 d'2 | c'b^gg ^gbc'2 | d'2e'^f g'^f'e'd' |
c'd'2c'3c'2 | c'2c'b ^g2^g2 | b2c'4c'b | ^g2g2 ge^f2 |
g6c'2 | c'2c'b ^g2^g2 | b2c'2d'2c'b | ^g2g2 ge^f2 |
g6c'2 | c'2c'b ^g2^g2 | b2c'2d'2c'b | e'd'c'b d'c'b^g |
g^fede^fg2 | c'2c'4c'2 | c'd'c'b ^g2g2 | g^fe^f2z g2 |
g^fede^fg2 | c'2c'4c'2 | c'd'c'b ^g2g2 | g^fe^f2z g2 ||
[V:2]%%MIDI program 2 112 %tinkle percussion
d'c'b^g g^fb2 |c'2 d'4 d'2 |d'd'c'c' c'c'b2 | d'2e'2 c'2d'2 |
c'3c'3b2 | c'2 d'4 d'2 | c'b^gg ^gbc'2 | d'2e'^f g'^f'e'd' |
c'd'2c'3c'2 | c'2c'b ^g2^g2 | b2c'4c'b | ^g2g2 ge^f2 |
g6c'2 | c'2c'b ^g2^g2 | b2c'2d'2c'b | ^g2g2 ge^f2 |
g6c'2 | c'2c'b ^g2^g2 | b2c'2d'2c'b | e'd'c'b d'c'b^g |
g^fede^fg2 | c'2c'4c'2 | c'd'c'b ^g2g2 | g^fe^f2z g2 |
g^fede^fg2 | c'2c'4c'2 | c'd'c'b ^g2g2 | g^fe^f2z g2 ||
%chorus (caraNam)
[V:1]%%MIDI program 3 41
[|c6g2 | g2 g4 g2 | g^gb^g g^fg^g | bc'b^g g2g^f |
e3d3g2 | g2g^f g2d2 | cd2c3g^f | ede^f g2^gb |
[V:2]%%MIDI program 3 112 %tinkle percussion
[|c6g2 | g2 g4 g2 | g^gb^g g^fg^g | bc'b^g g2g^f |
e3d3g2 | g2g^f g2d2 | cd2c3g^f | ede^f g2^gb |
%repetition of stanza 2
%4 below refers to channel number. 40 refers to instrument no. V1 is the main player voice. V2 is the percussion accompaniment(prakka vAyidyam).
[V:1]%%MIDI program 4 40
d'c'b^g g^fb2 |c'2 d'4 d'2 |d'd'c'c' c'c'b2 | d'2e'2 c'2d'2 |
c'3c'3b2 | c'2 d'4 d'2 | c'b^gg ^gbc'2 | d'2e'^f g'^f'e'd' |
c'd'2c'3c'2 | c'2c'b ^g2^g2 | b2c'4c'b | ^g2g2 ge^f2 |
g6c'2 | c'2c'b ^g2^g2 | b2c'2d'2c'b | ^g2g2 ge^f2 |
g6c'2 | c'2c'b ^g2^g2 | b2c'2d'2c'b | e'd'c'b d'c'b^g |
g^fede^fg2 | c'2c'4c'2 | c'd'c'b ^g2g2 | g^fe^f2z g2 |
g^fede^fg2 | c'2c'4c'2 | c'd'c'b ^g2g2 | g^fe^f2z g2 ||
[V:2]%%MIDI program 4 112 %tinkle percussion
d'c'b^g g^fb2 |c'2 d'4 d'2 |d'd'c'c' c'c'b2 | d'2e'2 c'2d'2 |
c'3c'3b2 | c'2 d'4 d'2 | c'b^gg ^gbc'2 | d'2e'^f g'^f'e'd' |
c'd'2c'3c'2 | c'2c'b ^g2^g2 | b2c'4c'b | ^g2g2 ge^f2 |
g6c'2 | c'2c'b ^g2^g2 | b2c'2d'2c'b | ^g2g2 ge^f2 |
g6c'2 | c'2c'b ^g2^g2 | b2c'2d'2c'b | e'd'c'b d'c'b^g |
g^fede^fg2 | c'2c'4c'2 | c'd'c'b ^g2g2 | g^fe^f2z g2 |
g^fede^fg2 | c'2c'4c'2 | c'd'c'b ^g2g2 | g^fe^f2z g2 ||

No comments:

Post a Comment

ఘోరమైన విమర్శలకు కూడ స్వాగతం, జవాబులు ఇవ్వబడతాయి.