Tuesday, January 26, 2016

651 Something went wrong with my ears and my listening ability. मेरे कानों को और मेरे सुनाई शक्ति को कुछ हुआ। నా చెవులకు లేక నా వినికిడి శక్తికి ఏదో అయింది.


I could not catch CarnaTic Music. करनाटक संगीत को नहीं पकड सका. కర్నాటక సంగీతాన్ని పట్టుకోలేక పోయాను. Shri Rudrapatnam S. Ramakanth, a great Carnatic Classical Singer from Bangalore sang at Tirumala Tirupati Devasthanam, Nada Neeraajanam Program, today 26th January 2016- the Republic Day in India. श्री रुद्रपट्नम ऎस्. रमाकांत, एक महानु कर्नाटक संगीत गायक, बंगलूरु, तिरुमल तिरुपति देवस्थान, नाद नीराजनम् कार्य क्रम में, आज याने दिनांक २६ जनवरी २०१६ भारत के रिपब्लिक दिवस, एक बहुत उत्तम गायन दिया। శ్రీ రుద్రపట్నం ఎస్. శ్రీకాంత్ గారు, ప్రఖ్యాత కర్నాటక సంగీత గాయకులు, బెంగుళూరు వాస్తవ్యులు, తిరుమల తిరుపతి దేవస్థానం, నాద నీరాజనం కార్యక్రమంలో ఒక ఉత్తమ గాన కచేరీ ని మనకు అందించారు. తేదీ 26.1.2016, భారత రిపబ్లిక్ దినం, సాయంకాలం ఆరు గంటలకు.

But unfortunately, I believe that I might have lost my ears or the listening faculty, I could not enjoy the music in the right manner, in which Carnatic Music is normally appreciated. Some thing went wrong with me. परन्तु, मेरा दुर्भाग्य वश, मेरे कानों में कुछ हुआ या मेरे श्रोत शक्ति पतन हुई, फलितांश में, मै इस गायन से , सही ढंग में आनंद उठा नहीं सका। मेरे हृदयांतरों में कुछ हुआ। కానీ, నా దురదృష్ట వశాత్తు, బహుశా నా చెవులకు ఏమైనా జాడ్యం సోకిందో లేక నా వినికిడి శక్తిలో లోపం చొరబడిందో, నేను ఈ కచేరీ నుండి సముచిత రీతిలో ఆనందాన్ని పొందలేక పోయాను.

I switched on the TV slightly late. The Opening piece in tune "HamIr kalyANi" , song "Venkata Saila Vihara", announcement I could not listen to. While hearing the composition, I continuously felt that I was listening to the tune "SAranga". After the piece was completed, when the compere re-announced the tune of the completed song, I came back to life and rued for my error in listening. मै टीवी को थोडा विलंब से स्विच आन किया। इसीलिये, मैं राग आरंभ में आख्यापक से की गयी राग नाम आख्यान को नहीं सुन सका। इसीलिये, मै इस कांपोजिषन को सुन्ते समय, इस राग को सारंग समझ लिया। जब रागांत मे आख्यापक राग नाम पुनर घोष की कि राग नाम हमीर कल्याण, मै मेरे श्रवण वैफल्य को देख कर थोडा खिन्न हुआं। నేను టీవీ ని కొంచం ఆలస్యంగా స్విచ్ ఆన్ చేశాను. ప్రారంభ అంశం హమీర్ కల్యాణి, వేంకట శైల విహారా, కి ఎనౌన్సర్ చెప్పినపుడు వినలేక పోయాను. ఫలితంగా, శ్రీ రమాకాంత్ గారు పాడుతున్నప్పుడు, నా శ్రవణ వైఫల్యం వల్ల హమీర్ కల్యాణిని సారంగం అనుకున్నాను. రాగాంతంలో ఎనౌన్సర్ గారు అది హమీర్ కల్యాణి అని చెప్పటంతో, నా వినికిడి లోపానికి ఖిన్నుడనైనాను.

It is true that, the Carnatic tune "Hamir kalyANi" and "sAranga" have some similarities. Both belong to kalyAN thAT (kalyANi, 65th mELa karta). Both the tunes use both the madhyamams-- pratimadhyamam (tIvr madhyam) and Suddha madhyamam. Both the tunes have same ascendence-- c,g,f#,g, a,b,c'. (sa, pa, Ma, pa, Dha, Ni, Sa).

In descendence, there is some difference. अवरोही में कुछ फरक है। అవరోహణ లో కొంత తేడా ఉంది.

For those who wish to listen to an MP3 file comparative analysis + vocal singing demonstration of these two tunes, here is the link: Click to go to rAgasurabhi.com. राग सुरभि.काम. రాగసురభి.కామ్. . The file also can be saved to hard disk, while listening to the MP3.

इन दोनों रागों के मध्य भेद को विचार करना चाहे तो, राग सुरभि.काम् में लभ्य , इस ऎम पी ३ फैल में दिया हुआ गायन तुलनात्मक विश्लेषण आप सुन सकते है। उपरोक्त लिंक क्लिक कीजिये।

మీరు ఈ రెండు రాగాల మధ్య పోలికలను, భేదాలను తెలుసుకోవాలని ఆసక్తి ఉంటే, రాగసురభి.కామ్ అనే చక్కటి వెబ్ సైట్ లో , పై లింకు వద్ద లభ్యమయ్యే ఎమ్ పీ ౩ ఫైల్లో చేయబడిన తులనాత్మక అధ్యయన విశ్లేషక గానాన్ని వినండి. మీరు కావాలనుకుంటే, ఈ ఫైల్ ను వినే సమయంలో కంట్రోల్ ఎస్ సహాయంతో మీ హార్డ్ డిస్కులోకి సేవ్ చేసుకోవచ్చు. లింకు పైన ఉంది.

Another text analysis of the comparison of the tunes Hamir Kalyani and Saranga can be found at the following Wordpress Blog: Click to go to sunson.wordpress.com . In addition, this particular blog post has some discussion on a related film song.

The next item in Shri Rama Kanth's Concert was tera tiyaga rAdA (Why not open the curtain!) , addressed to Lord Venkateswara , by Tyagaraja, in the tune Gowlipantu. While singing this composition, Shri Rama Kanth truely gave not only his voice to Lord Venkateswara, but also his heart. The Greatness of Indian Music-- both of the Carnatic Genre and the Hindusthani Genre is, they make us believe even non-believables from the point of view of science, such as a curtain opens when a devotee sings with utmost devotion. I have no complaint about this.

While listening to the main item of the Concert, the "kalyANi, Adi tALam" piece, "alamElu manga nI abhinava rUpamu", I greatly faltered, whatever be the reason. Yesterday, 25.1.2016 in the same nAda nIrajanam program I heard to kalyANi, "pankaja lOcana" of SwAti TirunAl, by a highly talented Carnatic Singer from Visakhapatnam, Ms. B. Lakshmi Surya Teja, accompanied on violin by Ms. Surya Deepti. It was a masterpiece, and a great team effort of all the three --the singer, violinist and the percussionist. Probably, that kalyANi was still lingering in my mind.

Today, when I heard this kalyANi, "alimelu mangA, nI abhinava rUpam", sung by Shri R.S. Ramakanth, I could not, somehow, adjust to it. All the time, I felt that I was listening to the tune, the CarnATic tODi (c,c#,d#,f,g,g#,a#,c'). Except c & g which do not have soft and strong variations, all the other notes are soft notes. I, erroneously, thought that the announcer inadvertantly announced the tune's name as kalyANi instead of "CarnATic tODi".

For those who wish to view both the videos available at Youtube.Com, here are the links.

1. The Concert of Smt. B. Lakshmi Surya Teja, Vizag, at SVBC Channel on 25.1.2016: Click to go to the video of Ms. Surya Teja.

2. The Concert of Shri R.S. Ramakanth, Bangalore, at SVBC Channel Click to go to the Concert of Shri Ramakanth . This contains the KalyAni which I mistook as tODi.

My error of mistaking kalyANi for tODi, may be owing to the differences in the AdhAra shadjamams (AdhAra Sritis) of the yesterday's concert, and today's concert.

Question: You have not so far written anything on the injustice done to Shri Rohit Vemula, at University of Hyderabad, the tempest of which has melted the heart of even our beloved Prime Minister, Shri Narendra Modi. Won't you have any commitment to Society? జాతి మొత్తాన్ని కదలించి వేసి, మన ప్రియతమ ప్రధాన మంత్రి శ్రీ నరేంద్ర మోడీ గారి మనసును కూడ కరిగించిన, యూనివర్సిటీ ఆఫ్ హైదరాబాదు లో శ్రీ రోహిత్ వేముల గారికి జరగిన అన్యాయం పై మీరెందుకు స్పందించటం లేదు ? మీకు సోషల్ కమిట్ మెంటు లేదా ?



Answer: जवाब జవాబు:
I believe that the injustices which are going on, are all symptoms of a bourgeoisie society. The origin of the injustices, and the root of the evils of the Caste System, earlier had in the Racialism of the Victorious against the Defeated Races, and at present lie in the monopoly of means of production in the hands of a small percentage of population, which should have legitimately belonged to the entire of Nation of 1.3 billion. Reservations are like the proverb "mEnamAma cevilO venTrukalu molavaTam (Sprouting of hair in the arlobes of Maternal Uncle)" which I have explained many times in my previous blog posts. We can't cure monstrous ailments like HIV and Cancer using ointments. A drastic, but-yet, democratic solution like FULLY IMPLEMENTED SOCIALISM IN ONE GO alone can help. Redistribution of Means of Production among 1.3 billion Indians is not workable, as such redistribution may create more inequalities. Hence, removal of private property, with guaranteed FREE provision of Food , Clothing, Shelter, Old Age Security, Health Care, Education (etc.) is the only solution. We may have to close down Prayer Houses of all Religions converting them into Rice, pulses, edible oil Godowns. We may have to remove money, Monetary System, and the Market Economy. We may have to remove even the Marriage and the Family System. For everything, education of Proletariat is the First Step, along with Population Control.

To continue and revise this, with more proof.. सशेष. సశేషం.

No comments:

Post a Comment

ఘోరమైన విమర్శలకు కూడ స్వాగతం, జవాబులు ఇవ్వబడతాయి.