Search This Blog typing in English or Telugu, and sometimes Hindi

Tuesday, July 28, 2015

553 Did YudhishThira's (dharmarAja's) aSvamEdha sacrificial animals include women and bulls? युधिष्ठिर (धर्मराज) के अश्वमेथ यज्ञ पशु में औरते और रिषभ भी थे ? యుధిష్ఠిరుడి (ధర్మరాజుగారి) అశ్వమేథ యాగంలో యజ్ఞ పశువులుగా స్త్రీలను, ఎద్దులను కూడ బలి ఇచ్చారా ?


People know that, during Asvametha sacrifice, a Royal horse is sent out across the country, inviting challengers to the Emperor's authority to bind the horse and be vanquished by the accompanying King's forces, or alternatively recognise and submit to the King's authority by worshipping the horse and giving gifts to the King. Few people know that not only the horse is sacrificed after its return to the Capital, apart from hundred of other animals, fishes and birds, tied to gold sacrificial posts called "yUpa sthambhAs". Bulls were also a part of the sacrificial animals in Yudhishthira's asvamEtha. What has now astonished this blog writer is, there is one verse in Mahabharata aSvamEtha parva (Book 14), which indicates that women might have been sacrificed, in addition to animals, birds and fishes.

जनता को यह पता है कि अश्वमेथ यज्ञ में महाराज के अश्व को देश संचार में भेजते हैं, उस अश्व के मुख पर एक फलक रखते हैं, महाराज के अधिकार को सवाल करना चाहनेवाले वीर, उस अश्व को बांद सकते हैं, और महाराज के सेनाओं के खिलाफ युध्ध करके उस सैन्य को हरा सकते हैं। नहीं तो, वे अश्व को पूजा करके, महाराज के गौरव में शुल्क भेजना होगा। लेकिन आम लोग को यह पता नहीं है कि, अश्वमेथ याग में, उस हय के साथ, कई अन्य पशु, पक्षी, जलचर भी बली की जाते थे। इन पशुओ को बली क्रतु पूर्ण होने तक स्वर्ण यूप स्तंभों से बांदते थे। युधिष्ठिर के अश्वमेथ याग में, अश्व के अलावा, अन्य जंतुओं के अलावा, रिषभ भी बली किये गये थे। आश्चर्यकर विषय यह है कि, व्यास महाभारत अश्वमेथ पर्व मं एक श्लोक है, जिस में यह संदेह भी उठता है, कि पशु पक्षी जलचरों के अलावा स्त्रियाँ भी बली किया गया होगा। यह सिर्फ अनुमान है। महा पंडित जन और इंडियन कौन्सिल आफ हिस्टारिकल रीसर्च इसके बारे में परिशोथन करना, और सत्य निर्धारण करना पडेगा।

లవకుశ వంటి సినిమాలను చూసిన సాధారణ ప్రజలకు, మహారాజులు అశ్వమేథ యాగాలలో, ఒక గొప్ప గుర్రం ముఖానికి ఒక ఫలకాన్ని కట్టి దేశమంతా వదులుతారని, మహారాజుయొక్క సార్వభౌమత్వాన్ని సవాల్ చేయదలుచుకున్న వీరులెవరైనా ఉంటే, ఆగుర్రాన్ని బంధించి, రాజు యొక్క సైన్యంతో పోరాడ వచ్చని ఆ ఫలకం మీద లిఖించి ఉంటుందని విదితమే. ఆతరువాత, ఆ గుర్రం అన్ని అడ్డంకులను దాటుకొని రాజధానికి తిరిగి వచ్చాక ఆ గుర్రాన్ని పూజిస్తారని కూడ తెలుసు. ఆతరువాత ఏమి జరుగుతుందనేదే ఎక్కువ మందికి తెలియదు. ఆ గుర్రాన్నే కాక , వందలకొద్దీ పశువులను, పక్షులను, చేపల వంటి జలచరాలను కూడ బలి ఇస్తారు. మనం వ్యాస విరచిత సంస్కృత మహాభారతాన్ని చూస్తే, మహాభారత యుధ్ధం జరిగాక ధర్మరాజు గారు అశ్వమేథ యాగం చేశారు. దానిలో యాగాశ్వాన్నే కాక, పశువులు, పక్షులు, జలచరాలే కాక ఎద్దులను కూడ బలి ఇచ్చినట్లు కనిపిస్తుంది. ఇంకా ఆశ్చర్య విషాదాలకు అనుమానం కలిగించే శ్లోకం ఒకటి కనిపిస్తుంది. దీనిలో స్త్రీలను బలి ఇచ్చారా అనే అనుమానం కలుగుతుంది. అయితే కేవలం ఒక్క శ్లోకంలొ ఉంది అనే అనుమానంతోనే మనం సంపూర్ణ నిర్ణయానికి రాలేము. ఈవిషయంపై సంస్కృతేతిహాసాలలో మహా పండితులు, ప్రభుత్వ సంస్థలైన ఇండియన్ కౌన్సిల్ ఆఫ్ హిస్టారికల్ రీసర్చి వంటి వారు లోతుగా పరిశోథించి ఒక నిర్దిష్ట అభిప్రాయానికి వస్తే బాగుంటుంది.

Though there is no absolute proof, a verse in VyAsa Mahabharata in Sanskrit language, gives rise to some suspicion.

संपूर्ण साक्ष्य तो नहीं है, परन्तु व्यास महाभारत के एक श्लोक संदेह कारक दिख रहा है। సంపూర్ణమైన ఋజువు లేదుకానీ, వ్యాస మహాభారతం, అశ్వమేధ పర్వం లోని ఒక శ్లోకం అనుమానానికి తావిచ్చేదిగా ఉంది.

Vol 14. of Krishna DvaipAyana's (vyAsa) Sanskrit Mahabharata Epic of approx. 1,15,000 KumbhakONam version. Chapter 89. Verse Nos. 32 to 37. कृष्ण द्वैपायन के व्यस महाभारत. अश्वमेथ पर्व। श्लोक ३२ से ३७ तक. కృష్ణ ద్వైపాయన వ్యాసుడి సంస్కృత మహాభారతం, అశ్వమేథ పర్వం, 32 to 37 శ్లోకాలు.

Sanskrit language verses in Roman Script.

tE vya rAjanta rAjarshE bAsObhir upa SObhitAha|
mahEndrAnugatA dEva yathA saptarshibhir divi. 14-89-32.

ishTakAha kAncanIs chAtra cayanArtam kritA vibhO |
su SubhE cayanam tacca dakshasyEva prajApatE 14-89-33.

catus cityasca tasyAs AsId ashTA daSa karAtmakaha|
sa rukma pakshO nicitas trikONO garuDAkritihi. 14-89-34.

tatO niyuktAha paSavO yathA SAstram manIshibhi|
tam tam dEvam samudisya pakshiNaha paSavas ca yE. 14-89-35.

rishabhAha SAstra paThitAs tathA jala carAs ca yE|
sarvAm stAn abhyayumjamstE tatrAgni caya karmiNi. 14-89-36.

yUpEshu niyatAc AsIt paSUnAm triSatI tathA|
aSva ratnOttarA yagnE kauntEyasya mahAtmanaha. 14-89-37.

In dEvanAgari script (Hindi script). India's National Language.
ते व्यराजंत राजर्षे वासोभिर उपशोभिताः ।
महेंद्रानुगता देवा यथा सप्तर्षिभिर दिवि. १४-८९-३२.

इष्टकाः कांचनीश चात्र चयनार्तं कृता विभो।
सु शुभे चयनं तच्च दक्षस्येव प्रजापतेः. १४-८९-३३.

चतुश चित्यश्च तस्यासीत अष्टादश करात्मकः।
स रुक्म पक्षो निचितस त्रिकोणो गरुडाकृतिः १४-८९-३४.

ततो नियुक्ताः पशवो यथा शास्त्रं मनीषिभिः
तं तं देवं समुद्दिस्य पक्षिणः पशवश्च ये. १४-८९-३५.

ऋषभाः शास्त्र पठितास तथा जलचराश च ये ।
सर्वांस तान अभ्य युंजस ते तत्राग्नि चय कर्मणि. १४-८९-३६.

यूपेषु नियता चासीत पशूनां त्रिशती तथा ।
अश्व रत्नोत्तरा यज्ञे कौंतेयस्य महात्मनः. १४-८९-३७.

Telugu language spoken by 100 million people

తే వ్యరాజంత రాజర్షే వాసోభిరుపశోభితాః।
మహేంద్రానుగతా దేవా యథా సప్తర్షిభిర్దివి॥ 14-89-32

ఇష్టకాః కాంచనీశ్చాత్ర చయనార్తం కృతా విభో।
శుశుభే చయనం తచ్చ దక్షస్యేవ ప్రజాపతేః॥ 14-89-33

చతుశ్చిత్యశ్చ తస్యాసీదష్టాదశకరాత్మకః।
స రుక్మపక్షో నిచితస్త్రికోణో గరుడాకృతిః॥ 14-89-34

తతో నియుక్తాః పశవో యథాశాస్త్రం మనీషిభిః
తం తం దేవం సముద్దిశ్య పక్షిణః పశవశ్చ యే॥ 14-89-35

ఋషభాః శాస్త్రపఠితాస్తథా జలచరాశ్చ యే।
సర్వాంస్తానభ్యయుంజంస్తే తత్రాగ్నిచయకర్మణి॥ 14-89-36

యూపేషు నియతా చాసీత్పశూనాం త్రిశతీ తథా।
అశ్వరత్నోత్తరా యజ్ఞే కౌంతేయస్య మహాత్మనః॥ 14-89-37.


Context: Mahabharata war was over. YudhishThira was worried by killing kith and kin, he was polluted by sins. Vyasa advised him to perform ASvamEtha sacrifice. The above verses are a part of the sacrificial arrangements.

संदर्भ: महाभारत महा संग्राम अंत हुआ। युधिष्ठिर चक्रवर्ति हुआ। परन्तु वे, पितामह, गुरु, आदि महा व्यक्तियों और बंधुओं के संहार करने के पाप चिंताओं से बहुत तप्त हो गये। पाप क्षाळन के लिये व्यास महर्षी, युधिष्ठिर को अश्वमेथ याग करने के सलाह दिया। उपरोक्त श्लोक, युधिष्ठिर के अश्वमेथ याग में देवों को बलि देने केलिया लाया हुआ और यूप स्थंभ को बांदा हुआ पशु पक्षइयों के विवरण।

సందర్భం: మహాభారత మహా సంగ్రామం అంతం అయ్యింది. యుధిష్ఠిరుడు చక్రవర్తి అయ్యాడు. కానీ తాత, గురువు వంటి ఆప్తులను, బంధువులను చంపినందుకు పాపం అంటుకున్నదనే చింత పట్టుకున్నది. వ్యాస మహర్షి ధర్మరాజుకి అశ్వమేథ యాగం చేయమని సలహా ఇచ్చాడు. ధర్మరాజు మరుత్తు అనే పూర్వ రాజు తనయాగం కొరకు పోగుచేసిన బంగారాన్ని సంపాదించాడు. అశ్వమేథ యాగం ఏర్పాట్లు చేయించాడు. పైశ్లోకాలు ఆయాగంలో దేవతలకి బలి ఇవ్వటానికి తెచ్చిన జంతువులు, పక్షుల వివరాలను సూచిస్తున్నది.

I am not competent to translate these verses into English. We shall see the translation of Kishore Mohan Ganguli's English translation of Vyasa's Mahabharata. It was published around in 1901. The importance of the Ganguli's translation is : It tries to be very faithful to the original verses in its purport. It is almost accurate word to word.

इन श्लोकों को संस्कृत से अनुवाद करने के लिये, मै अपने को असमर्ध मानता हूँ। हम किशोर मोहन गंगूली से किया हुआ व्यास महाभारत के आंग्ल अनुवाद को देखेंगे। यह ग्रंध अंदाजा १९०१ में प्रकाशित हुआ। इस ग्रंथ के मॆरिट् यह है कि, गंगूली महाशय, व्यास के ओरिजिनल से नजदीक रहने के लिये बहुत कोशिश किया और सफल भी हुआ।

ఈశ్లోకాలను సంస్కృతంలోకి అనువదించేంత ఘనుడిగా నన్ను నేను సంభావించుకోటం లేదు. మనం, కిశోర్ మోహన్ గంగూలీ మహాశయుడి ఆంగ్లానువాదాన్ని చూద్దాము. ఇది రమారమి 1901 లో ప్రచురించ బడింది. ఈగ్రంధం యొక్క గొప్పతనం ఏమిటంటే, వ్యాసుడి యొక్క సంస్కృత అసలుకి అత్యంత సమీపంలో తన అనువాదాన్ని నడపటానికి, గంగూలీ గారు చాల కృషి చేశారు, మరియు సఫలీకృతులు కూడ అయ్యారు.
"...Those best of kings, came to the Horse-sacrifice of the Kuru monarch for doing what was agreeable to him. And they brought many gems with them and many female slaves and horses and weapons. ..."

...

"...Many sacrificial stakes also were set up, made, according to the directions of the scriptures of wood, and adorned with gold. Endued with great effulgence, these were duly planted and dedicated (with scriptural Mantras).

The king saw all animals, again, which belong to land and all those which belong to water, collected there on the occasion. And they also beheld many kine and many buffaloes and many old women, and many aquatic animals, many beasts of prey and many species of birds, and many specimens of viviparous and oviparous creatures, and many that are filth-born, and many belonging to the vegetable kingdom, and many animals and plants that live or grow on mountains. Beholding the sacrificial compound thus adorned with animals and kine and corn, the invited kings became filled with wonder. ..."




ybrao-a-donkey's-humble comments. वैबीराव गधे के विनम्र राय. వైబీరావ్ గాడిద వినమ్ర భావాలు, వీటితో మీరు ఏకీభవించ వలసిన అవసరం లేదు.
It may be observed that Shri Kishore Mohan Ganguli had translated the word "manIshi" as "old women".

हम यह देख सकते हैं कि, श्री किषोर मोहन गंगूली महाशय, "मनीषी" शब्द को "वृध्ध वनिता" अनुवाद दिये थे।

శ్రీ కిశోర్ మోహన్ గంగూలి గారు తమ అనువాదంలో "మనీషి " అనే పదాన్ని "వృధ్ధస్త్రీలు " అని అనువదించినట్లు కనిపిస్తున్నది.

These old women, who were tied to the sacrificial posts, might have been the slave women brought as gifts by the Kings who were paying tributes to Yudhishthira.

इन वृध्ध वनित, जिन को यूप स्थंभों को बांदे हुए थी, राजाओं से लाया हुआ दासी स्त्री हो सकते। लेकिन वे साधारण नौकराणी या विक्रीत जीवितांत दासी यह स्पष्ट नहीं है।

ఈ వృధ్ధ స్త్రీలు , యూప స్థంభాలకి కట్టబడిన వాళ్ళు, యుధిష్ఠిరుడికి కానుకలుగా రాజుల చేత వాళ్ళ రాజ్యాల నుండి తేబడిన దాసీలు కావచ్చు. అయితే వీరు జీతాలకు ఉండే లేక సాధారణ నౌకర్లా, అమ్మటం కొనటం వంటి వాటికి లోనయ్యే జీవిత కాలపు దాసులా (స్లేవ్ స్) స్పష్టత లేదు.

By bathing in some sacred river, when a person get fruits of 10 horse sacrifices, why all this bloodshed?

जब हम , सिर्फ एक पवित्र नदी स्नान से दस अश्वमेथ के फलित पा सकते, तो ये सब रक्त पात धर्म राज क्यों किया? शायद, वे व्यास के वचनों को मान लिया।

కేవలం ఒక పవిత్రనదిలో పుష్కరాలలో నైనా విడిగానైనా స్నానం చేస్తే, పది అశ్వమేథాల ఫలం లభించేటపుడు, ధర్మరాజు ఈ రక్త పాతానికి ఎందుకు పాల్పడ్డాడు. బహుశా వ్యాసుడి సూచనను శిరసావహించ వలసి రావటం వల్ల కావచ్చు.

See the adjective used by Vyasa in 14-89-37. "KauntEyasya mahAtmanaha".

महर्षि व्यास से उपयोगित विशेषण "कौंतेयस्य महात्मनः", श्लोक संख्या १४-८९-३७ में देखीये।

మహర్షి వ్యాసులవారు 14-89-37 లో వాడిన కౌంతేయస్య మహాత్మనః అనే విశేషణాన్ని చూడండి. ఏమి మహాత్ములో ఏమిటో, తలుచుకుంటేనే వృధ్ధస్త్రీలను బలి ఇవ్వటం అంటేనే ఒళ్ళు గగుర్పొడుస్తున్నది. పాఠకులు నన్ను సరిదిద్ద వచ్చును.

(This particular blog post requires a number of corrections, after Readers write their comments. पाठक और विज्ञों के राय देखने के बाद, इस ब्लाग पोस्ट को पुनर लेखन करना होगा। విజ్డులైన పాఠకులు, పండితుల అభిప్రాయాలను విన్నాక ఈ బ్లాగ్ పోస్టును తిరిగి వ్రాయవలసి రావచ్చు.)

Monday, July 27, 2015

552 News roundup and Commentary वार्ता संचार और व्याख्या వార్తా సంచారం మరియు వ్యాఖ్యలు


For those who wish to read the UNDER-QUOTED piece of study-worthy article by Ms. Pushpa Kurup, in Deccan Chronicle dated 26th July 2015, here is the link:-Click to go to Deccan Chronicle 150726.
It was built at the spot where Tsar Alexander II, the man who sold Alaska to the United States, was mortally wounded in a grenade attack in 1881. The interior of the church is a virtual museum of mosaics with intricately wrought biblical themes. Closed down by the Bolsheviks for decades, the church was used as a mortuary during World War II and later as a warehouse for potatoes. Today it is more of a showpiece than a place of worship.

Approx. Telugu gist: ఆ చర్చి (రష్యా లోని పెట్రోగ్రాడ్ అనే పీటర్సబర్గ్ నగరంలోని చర్చి), అలాస్కాను అమెరికాకు అమ్మిన రష్యా చక్రవర్తి జార్ అలెగ్జాండర్ 2 గారు ఒక గ్రెనేడ్ దాడిలో గాయపడిన, చివరికి మరణించిన చోట 1881 లో నిర్మించబడింది. ఈ చర్చిలోని లోపలభాగం బైబిల్ దృశ్యాల సమాహారంతో కూడిన మొజాయిక్ లతో నిండిన ఒక మ్యూజియమే అనచ్చు. బోల్షవిక్ లు దీనిని కొన్ని దశాబ్దాలపాటు మూసి ఉంచగా, రెండవ ప్రపంచ యుధ్ధంలో ఇది శవాగారంగానూ, ఆతరువాత బంగాళ దుంపలకు గోడౌన్ గానూ వాడబడింది. ఈరోజు ఇది ఒక ప్రార్ధనా స్థలంగా కన్నా ఒక దర్శనీయ వస్తువుగా ఉన్నది.




ybrao-a-donkey's humble views, you need not agree with me. वैबीराव एक गधे के विनम्र राय, आप मेरे मत से सहयोग होने के जरूरत नहीं है। వైబీరావ్ గాడిద వినమ్ర వ్యక్తిగత అభిప్రాయాలు, మీరు నాతో ఏకీభవించవలసిన పనిలేదు.


Bolshaviks seem to have closed prayerhouses in Russia by force. Anything which is done by force does not last long. Reason: People will love to do forbidden things. Soviet Govt. SHOULD HAVE made it compulsory for people to go to churches. Then nobody would have gone. People might have thought: Why this Govt. is forcing me to go to a prayerhouse? Why should I forego my freedom?

Mother tongue Telugu: బోల్షవిక్కులు రష్యాలో ప్రార్ధనాలయాలను బలవంతంగా మూసివేసినట్లు కనిపిస్తుంది. బలవంతంగా రుద్దినది ఏదైనా ఎక్కువ కాలం నిలబడదు. కారణం: ప్రజలు నిషేధించబడిన వాటిని చేయటానికే ఇష్టపడతారు. సోవియట్ ప్రభుత్వం, ప్రజలు చర్చీలకు వెళ్ళి తీరవలసిందేనని నిర్బంధించి ఉండాల్సింది. అపుడు చర్చీలకు ఎవరూ వెళ్ళి ఉండేవాళ్ళు కాదు. ప్రజలు అనుకునే వాళ్ళేమో: "ప్రార్ధనాలయాలకు వెళ్ళాలో వద్దో నిర్ణయించుకోవాల్సింది నేను. ఈప్రభుత్వం ఏమిటి నామీది ఒక అలవాటు నామీద రుద్దాలని ఎందుకు ప్రయత్నిస్తున్నది. నేను నా స్వాతంత్ర్యాన్ని ఎందుకు కోల్పోవాలి." అని ఎదురు తిరగటం మానవ నైజం.

In India also we can have a similar scenario, when True Marxism or Total Socialism is implemented. To think that prayerhouses of all Religions (not only Indian religions, but also alien religions like Christianity and Islam) will be closed and used for storing potatos, it will be a great dream. Actually, we need not go to such extremes of closing down prayerhouses. But, prayerhouses of religions (INdians + alien religions) can be used for better socio-economic purposes, if common working class (proletariat) is given a participative role in prayerhouse managements.

రాదనుకోండి, భారత్ లో నిజమైన మార్క్సిజం లేక సంపూర్ణ సోషలిజం వస్తే, ఇలాంటి దృశ్యమే మనకి కనిపించవచ్చు. భారతీయ మతాలే కాక విదేశీ మతాలు (క్రైస్తవం, ఇస్లాం) సహా అన్ని మతాల ప్రార్ధనాలయాలను మూసివేయటం, వాటిని బంగాళదుంపల గోదాములుగా వాడుకోటం, ఒక మహా స్వప్నం. నిజానికి మనం ప్రార్ధనాలయాలను మూసివేయాల్సినంత దూరం వెళ్ళాల్సిన అవసరం లేదు. అది అతి తీవ్రమైన నకారాత్మక చర్య అవుతుంది. అయితే, సర్వమతాల సర్వ ప్రార్ధనాలయాల నిర్వహణ పాలక వర్గంగా మారిన శ్రామిక వర్గం చేతికి వచ్చినపుడు, వాటిని సాంఘిక ఆర్ధిక సామాజిక లక్ష్యాలకనుగుణంగా ఎలా వాడాలా అనే దానిని, శ్రామికులే నిర్ణయించుకుంటారు.

This comment needs further improvement. I shall take up later.

About the photo of film stars shown at TOP above, I shall write in my next blog. This blog post has become lengthy. For the time being you can read my observation placed in the image.

Is there any place where OMNIPRESENT GOD (if at all he exists) does not exist above, on, below earth in the cosmos? सर्व व्यापक भगवान (अगर रहे) नहीं रहने के जगह, विश्व में धर्ती पर, धर्ती के नीचे है क्या ? నిజంగా దేవుడనే వాడుంటే, ఆ సర్వాంతర్యామి, సర్వ వ్యాపకుడు అయిన భగవంతుడు ఉండని ప్రదేశం, ఈ భూమి మీద, క్రింద విశ్వంలో ఎక్కడైనా ఉంటుందా?

Shri Swaroopanandenda Swami, Head of Shri Sarada PITh monastery, Visakhapatnam, seems to have a different view point. He seems to think that God(dess) Godavari exists only in River, and does not exist on the River Bank. If we understand the philosophy correctly at higher planes which Swamijis are supposed to wander and rejoice in , we should have the following interpretation: when we place our foot either on the River Bank, or on a stage erected in River, or even on a hillock in Rajahmundry or in Chittoor or Hollywood, we shall be placing our feet on God(dess) only! According to Indian philosophical texts, God exists even in our belly. There is no question of God(dess) residing "outside" our bodies and "inside" our bodies. We can't escape God(dess). And God(dess) cannot escape from us, even if He-She wants to. He-She are prisoners both in our bodies and outside our bodies, in this Nature and Cosmos. This is the essence of Advaitha philosophy, not invented by this ybrao a donkey.

శ్రీ స్వరూపానందేంద్ర స్వామీజీ, శ్రీ శారదా పీఠాధిపతులు విశాఖపట్నం గారికి, భిన్నాభిప్రాయం ఉన్నట్లుగా తోస్తుంది. గోదావరీ మాత, నదిలో మాత్రమే ఉంటుంది. నది గట్టున ఉండదు. నది గట్టున కాలుపెట్టటం, నదిలో ప్రత్యేకంగా కట్టిన వేదిక పై కాలు పెట్టటం రెండూ వారి దృష్టిలో ఒకటి కాదు. నదిలో వేదికమీద కాలు పెట్టితే, గోదావరీ మాత మీద కాలు పెట్టనట్లు, ఒడ్డు వైపు తిరిగి హారతిస్తే భక్తులకో, నేతలకో హారతిచ్చినట్లనుకోటం సామాన్యులకు మాత్రమే చెల్లుతుంది. ఇది చాల ఇరుకైన అజ్డానుల దృష్టి. మనం మేధావులుగా పరిగణించే స్వాముల వార్లకు చెల్లదు. అంతే కాదు, భారతీయుల వేదాంత గ్రంధాల ప్రకారం మనందరి పొట్టల్లోనూ అంతర్యామిగా భగవంతుడు ఉన్నాడు. బయటకూడ ఉన్నాడు. ఇవి రెండూ వేరువేరు కాదు. ఇదే అద్వైత వేదాంత సారం. మన పొట్టలో ఉన్న దేవుడినీ, పొట్ట బయట ఉన్న దేవుడినీ కేవలం మన తొక్కు (మన చర్మం) మాత్రమే వేరు చేస్తుంది. నిజమైన జ్ఞాని యైన వాడికి ఈ తొక్కు జ్ఞానాగ్ని చేత దహించ బడుతుంది. అపుడు ఇటు తిరిగి హారతిచ్చారా, అటు తిరిగ హారతిచ్చారా, అనే విషయం చాల అల్పమైనదిగా కనిపిస్తుంది. శ్రీ స్వరూపానందేంద స్వామీజీ, జ్ఞాన మార్గంలో చాలా దూరం పయనించాలేమో, అని చెప్పేంత పెద్దవాడిని నేను కాదు. నేను ఒక గాడిదనే కదా. స్వాముల వారు తమ చాతుర్మాస్య వ్రతాన్ని తక్కువ ఖర్చుతో విశాఖతో జరుపుకున్నా, విమానాల్లో ఎగిరి వెళ్ళి హరిద్వారంలో జరుపుకున్నా హరి సర్వాంతర్యామి కాబట్టి ఫలితం ఒకటేగా ఉంటుంది.

Here is a link, to what Shri Swaroopnandenda Swami is reported to have commented about the Aartis being performed on the Godavari river during the Pushkara festival. If you wish to read the above news अगर आप इस समाचार को पढना चाहे तो, మీరు ఈ వార్తను చదవాలనుకుంటే Click to go to telugu.oneindia.com etc. क्लिक క్లిక్
తూర్పు గోదావరి జిల్లా రాజమండ్రిలో గోదావరికి హారతి ఇస్తున్న తీరు అశాస్త్రీయంగా ఉంది. ... కాశీ, హరిద్వార్‌లలో గంగకు ఒడ్డు నుంచి హారతి ఇస్తుంటారు. ... ఇక్కడ మాత్రం ప్రత్యేకంగా వేదికను ఏర్పాటు చేసి గోదావరి పైన కాళ్లు పెట్టి హారతి ఇస్తుండటం ఎక్కడి సంప్రదాయం ... అసలు ఆ హారతి భక్తులకు ఇస్తున్నారా? నాయకులకు ఇస్తున్నారా? లేక గోదావరి తల్లికి ఇస్తున్నారా? .-శ్రీ స్వరూపానందేంద్ర స్వామీజీ విశాఖపట్టణ శ్రీ శారదా పీఠాధిపతి. వీరు తాము స్థాపించుకున్న పీఠానికి తామే అధిపతి.

Approx. English gist: The manner in which incense lamp obeisances (Aartis) are being offered (showing tyndales of lamps) to the Godavari River is unscientific at Rajahmundry in East Godavari District. In Kasi and Haridwar, they give lamp obeisances to Ganga River from the bank. ... Here, they have erected a separate dais, and are giving the lamp obeisances, by keeping their legs on the Godavari, wherefrom is this tradition? ... Actually, are they giving lamp obeisances to the devotees? (Are they giving) to the leaders? Or to the Mother Godavari? --Sri Swaroopanandenda Saraswati, Visakhapatnam Sri SaradapITh Head (A self started place prayer to Goddess of Learning SArada).

Approx. Hindi gist: यहाँ पूर्वी गोदावरी जिले राजमंड्री, गोदावरि पुष्कर में देने वाले गोदावरी की आर्ती अशास्त्रीय रीती में है। काशी, हरिद्वार में (वे काशी हरिद्वार निर्वाहक) गंगा (माई) को किनारे से आरती देते। यह नदी में एक प्रत्येक वेदिका बना कर, गोदावरी पर उनके पैर रखकर, आरती देना, कहाँ के परंपरा ? असली में वे आर्ती भक्तों को दे रहे हैं? या नेताओं को दे रहे हैं? या गोदावरी माई को दे रहे हैं? --स्वामी स्वरूपानंदेंद्र स्वामीजी, विशाखपट्टणम शारदापीठाधिपति (उस पीठ उन से ही स्थापित हुआ, लोग कहते।)
పోతన భాగవతం, ప్రహ్లాద చరిత్ర. Potana Mahabhagavatam, Prahlada Charitra.
ఇందు గలడందు లేడని
సందేహము వలదు చక్రి సర్వోపగతుం
డెందెందు వెదకి జూచిన
అందందే గలడు దానవాగ్రణి వింటే !!

indu galadandu lEDani
sandEhamu valadu cakri sarvOpagatun
Dendendu vedaki cUcina
andandE kalaDu dAnavAgraNi vinTE!

మ. కలఁ డంబోధిఁ గలండు గాలిఁ గలఁ డాకాశంబునం గుంభినిన్‌
గలఁ డగ్నిన్‌ దిశలం బగళ్ళ నిశలన్‌ ఖద్యోత చంద్రాత్మలన్‌
గలఁ డోంకారమునం ద్రిమూర్తులఁ ద్రిలింగ వ్యక్తులం దంతటన్‌
గలఁ డీశుండు గలండు దండ్రి! వెదకంగా నేల యీ యా యెడన్‌.

kalaD ambOdhi, kalanDu gAli, kalaDAkASambunan kumbhinin
kalaDagnin diSalam pagaLLa niSalan khadyOta candrAtmalan
kalaDOmkAramunan trimurtulan, trilinga vyaktulan dantaTan
kalaDISunDu kalanDu tanDri! vedukangA nEla I A yeDan.

English Gist: Son PrahlAda was telling to his father HiraNya kaSipa, who asked him to show Lord VishNu in a pillar: You need not doubt, whether he is here and not there! Vishnu is omnipresent. Whereever you search, you will find him.

He is in Ocean, he is in air, he is in sky, he is in water, He is in fire, He is in all directions, He is in days, nights, He is in clouds, moon, souls, He is present in the Great sound "Om", He is in the three Great Forms, He is in persons of three signs, everywhere is present the God. Oh father, Why do you search here and there!
to continue. सशेष. ఇంకా ఉంది.

Sunday, July 26, 2015

551 Prove that People and Govt. of AP have sunk a billion dollars in Godavari River. आंध्र प्रदेश सरकार और जनता एक बिलियन डालर्स को गोदावरी नदी में डुबा दिये, इस वास्तव को सिध्ध कीजिये। ఆంధ్రప్రదేశ్ ప్రజలు ఒక బిలియన్ డాలర్లను గోదావరిలో కుమ్మరించారు అని ఋజువు చేయండి.


Who said that the people of Residual Andhra Pradesh are poor? They have a billion dollars to pour and sink into Godavari River! कौन कहे परिशिष्ट आंध्र प्रदेश के लोग गरीब है ? उनके पास गोदावरी नदी में डुबाने केलिये बिलियन डालर्स है! ఎవరన్నారు, ఆంధ్ర ప్రదేశ్ ప్రజలు పేదవాళ్ళని ? వాళ్ళ దగ్గర గోదావరినదిలో కుమ్మరించేందుకు బిలియన్ డాలర్లు ఉన్నాయి.

जवाब:

आंध्र प्रदेश सरकार : रू. २००० करोड
४.५ करोड संख्या जनता, शिर को रू.५०० रू. २२५० करोड
केंद्रीय सरकार और उनके संस्थायें रू. ५०० करोड
छार्टर्ड हॆली काप्टर्स, प्लेन्स के इंधन रू. १०० करोड
टीटीड, इसकान, कंचि मठ, वगैरा धार्मिक संस्थओं रू. ४०० करोड
भारतीय रेल, इंतजामों केलिये रू. ५०० करोड
रोड रवाणा कार्पोरेशनों इंतजामों के लिये रू. ५०० करोड
मीडियाँ से इंतजामों के खर्चा रू. ५०० करोड


कूल रू. 6,750 करोड



नोट्: तॆलंगाण के गोदावरी घाटों में स्नान किया हुआ ५ करोड लोगों के खर्च को मैं गिन्ती मे नहीं लिया हूँ।

In English language (World language)

Andhra Pradesh Govt. Rs. 2,000 crore
4.5 crore people @ Rs.500 per head Rs. 2,250 crore
Central Govt. & its organisations Rs. 500 crore
Chartered Helicopters, Planes etc. Rs. 100 crore
TTD, Kanchi monastery, etc. Trusts Rs. 400 crore
INdian Railways for arrangemts. Rs. 500 crore
Road Transport Corporations -do- Rs. 500 crore
Media for making arrangements Rs. 500 crore


Total Rs. 6,750 crore



@ Rs. 65 per dollar more than approximately 100 crore dollars, i.e. a billion dollars.

Note: Expenditure of the Telangana State Government, and the per head expenditure of 5.5 crore pilgrims (number seems to be exaggeration but definitely at least 3 crore or 30 million), anyway, that expenditure not included in the billion dollars that fell into Godavari River.

In my mother tongue Telugu language. మాతృభాష తెలుగులో.
శేష్ ఆంధ్ర ప్రదేశ్ రాష్ట్ర ప్రభుత్వం వారి ఖర్చు రూ. 2,000 కోట్లు.
4.5 కోట్ల యాత్రికులు, తలసరి రూ. 500 చొప్పున రూ. 2,250 crore
కేంద్ర ప్రభుత్వ సంస్థలు ఏర్పాట్లకి, పబ్లిసిటీకి రూ. 500 crore
అద్దె విమానాలు, హెలీకాప్టర్లు, స్పెషల్ ఫ్లైట్లు ఇతర వాహనాలు రూ. 100 crore
టీటీడీ, కంచి మఠం, ఇస్కాన్ మొ ధర్మ సంస్థలు చేసిన ఖర్చులు రూ. 400 crore
భారతీయ రైల్వేలు చేసిన ఏర్పాట్లకి రూ. 500 crore
ఏపీఎస్ ఆర్టీసీ మొ|| రోడ్ రవాణా సంస్థలు ఏర్పాట్లకు రూ. 500 crore
పత్రికలు, టీవీ ఛానెళ్ళు కవరేజీ ఏర్పాట్లకి రూ. 500 crore


మొత్తం రూ. 6,750 కోట్లు



డాలరు కి రూ. 65 వంతున, షుమారు వంద కోట్ల డాలర్లు, అంటే బిలియన్ డాలర్లు.

పై లెక్కలలో తెలంగాణ ప్రభుత్వం చేసిన ఖర్చు, తెలంగాణ గోదావరి ఘాట్లలో స్నానం చేశారని చెప్ప బడుతున్న ౫.౫ కోట్ల మంది (ఈ సంఖ్య ఎక్కువ లాగా కనిపిస్తున్నది. అయితే కనీసం ౩ కోట్లయినా ఉండచ్చు), చేసిన ఖర్చును పై బిలియన్ డాలర్ల ఖర్చులో చేర్చలేదు.

ఇపుడు చెప్పండి, ఆంధ్ర ప్రదేశ్ ప్రజలు ధనవంతులా పేదలా ?

ప్రశ్న 144 సంవత్సరాలకొకసారి వచ్చే మహా పుష్కరాలపై ఆమాత్రం ఖర్చు చేస్తే తప్పా ?

జవాబు: పుష్కరాలకు వచ్చిన యాత్రికులలో ఎంత మంది అప్పుచేసి వచ్చారో మనకి తెలీదు. వాళ్ళు నెలజీతం తీసుకుని పుష్కరాలకు వచ్చినా, ఇంటికి వెళ్ళాక నెలంతా ఎలా గడుస్తుంది. వాళ్ళలో బక్క రైతులు, రైతు కూలీలు ఉంటే వాళ్లకి తరువాత పంట చేతికి వచ్చేదాకా బిక్కుబిక్కుమంటూ గడవాల్సిందే కదా.

ప్రశ్న: పుష్కరాలకు వెళ్తే జన్మ రాహిత్యం రావటం లేదా ?

జవాబు: భారత్ , నేపాల్ తప్ప ఇతర అన్నిదేశాల వాళ్ళకి నదులలో మునగక పోయినా జన్మ రాహిత్యం రావటంలేదని, మనకి మాత్రమే జన్మ రాహిత్యం లభిస్తుందనీ చెప్పటానికీ ఋజువులు లేవు. పాపాలు వాళ్ళూ చేస్తున్నారు, మనమూ చేస్తున్నాము. మన పాపాలు కడగ బడుతున్నట్లూ, మన పట్టణాల నగరాల వీథులలో గుట్టలుగా చెత్త పేరుకుపోతున్నట్లుగా, వాళ్ళ పాపాలు, పర్వతాలులాగా పెరుగుతున్నాయనటానికి ఆధారాలు ఏవి ?

ప్రశ్న: మనం పితృదేవతలకు పిండాలు పెట్తున్నాం కదా, పాశ్చాత్యులు పెట్టటం లేదు. మనం గొప్పనా, వాళ్ళు గొప్పనా.

జవాబు: మనమైనా వాళ్ళైనా తల్లిదండ్రులకు, తాతలకు వాళ్ళుబ్రతికి ఉన్నప్పుడు ఏమి పెట్టాం అనేదే ముఖ్యం. చచ్చి పోయినాక మనం ఏమి పెట్టినా వాళ్ళకి చేరవు. Whether it is we, or the westerners, what is more important is, whether we have given food to our elders when they were alive and deserved our worship. Whatever is given after death, will not reach anybody in the sky.

To continue. सशेष. ఇంకా ఉంది.

550 People of Bihar should not fall in the same ditch in which people of Andhra Pradesh fell. बीहार के जनता, आंध्र प्रदेश जनता जिस नाली खाई में गिरे उस नाली खाली में नहीं गिरना चाहिये। ఆంధ్ర ప్రదేశ్ ప్రజలు ఏ గోతిలో పడ్డారో బీహార్ ప్రజలు ఆగోతిలో పడకూడదు.


If people of Bihar are unhappy with BJP, Congress, Laloo, Nitish, Pasvan, Manjhi, then they should elect independents. Learning lessons from pitfalls of others can save several debacles.

Prime Minister of India, Mr. Narendra Modi, speaking at Parivartan Ralley at Muzaffarpur, Bihar, on 25th July 2015, promised as under:--
"...Bihar would get a package bigger than Rs. 50,000 crore for its welfare and Centre has been working on the same. ..."


Shri Narendra Modi gave a similar assurance to the people of Andhra Pradesh, while speaking at Bharat Vijay Ralley, Tirupati, on 30th April 2014.
Do not get unhappy I have come here with an assurance. Mai Vaada Nahi Irada Lekar Aaya hoon: Narendra Modi


Here are some assurances made by Mr. Narendra Modi:-
"Look what these fraud Gandhis have done to Andhra Pradesh. We wanted both Telangana and Seemandhra to thrive, but the Congress is a doctor that believes in killing the mother while delivering a child."

"Congress wants to divide and increase their vote-bank, but Telangana has been created because of the sacrifices of hundreds of people, not because of Congress. Seemandhra is also a part of India but the government at the Centre has orphaned it."

"Congress knows it won't get anything in Seemandhra, so, they have left the region to fend for itself. This is wrong."

"...Vote bank and corruption politics are the identity of the Congress. ..."

"The Congress Party's identity is vote bank politics, corruption politics and dynasty politics. Even Fali Nariman has resigned from a government panel, this is a proof of Congress' corrupt politics...".

"Congress politics is politics of divide and rule. They make people fight, while they enjoy themselves in Delhi. They break the country, states, and hearts."

"But we are not like them. This rally venue may be small to today but Modi's heart is big. There may not be place for you on this ground, but there will always be place for you in my heart."




ybrao-a-donkey's-humble comments. वैबीराव गधे के विनम्र राय. వైబీరావ్ గాడిద వినమ్ర భావాలు, వీటితో మీరు ఏకీభవించ వలసిన అవసరం లేదు.

People of Residual Andhra Pradesh feel cheated both by BJP, Congress, TDP and YSR Congress. आंध्र प्रदेश के जनता बिजॆपी, कांग्रॆस, टीडीपी, और वैयस् आर् पी के बेइमानी से थक गया है।

If people of Bihar are tired with BJP, Congress, Lalu's Party RJD, Nitish Kumar's Party, Ram Bilas Pasvan's Party, Manjhi's party, then they have to search for new parties. Some of the best independents can also be elected. अगर बिहार के जनता बीजेपी, कांग्रॆस, लालू यादव पार्टी, नितीश पार्टी, राम बिलास पश्वान पार्टी, माँझी के पार्टी से थक गये तो, वें नये पार्टीयों के लिये खोजना. स्वतंत् उम्मीदवारों में कुछ अछ्छे लोगों को चुन सकते है। బీహార్ ప్రజలు బీజెపీ, కాంగ్రెస్,లాలూ పార్టీ, నితీష్ కుమార్ పార్టీ, రామ్ బిలాస్ పశ్వాన్ , మాంఝీ పార్టీలతో అలసిపోయి ఉంటే వాళ్ళు కొత్త పార్టీల కొరకు వెతుక్కోవాలి. అవసరమైతే బీహార్ ప్రజలు స్వతంత్ర అభ్యర్ధులలో మంచి వారిని ఎన్నుకోటం ఉత్తమం.

If Mr. Narendra Modi Govt. allocates Rs. 50,000 crore to Bihar, other States will object. Not only States ruled by Non-BJP Parties, even BJP ruled States can object. This promise is an impossible promise, because if implemented, it can lead to agitations in other parts of the country.

अगर नरेंद्र मोदी सरकार, बीहार विकास केलिये रू. ५०,००० करोड अनुदान सच्चा किये तो, अन्य राज्य को लोग खामोश नहीं रहेगे। अन्य राज्यों में आंदोलन शुरू हो जायेगे, और पूरे देश अशांतिपूर्ण हो जायेगा।

నరేంద్ర మోడీ ప్రభుత్వం, బీహార్ అభివృధ్ధికి నిజంగా 50,౦౦౦ కోట్లు కేటాయిస్తే ఇతర రాష్ట్రాల వాళ్ళు ఊరుకోరు. ఇతర రాష్ట్రాలలో ఆందోళనలు మొదలయ్యి, దేశం అశాంతి నిలయంగా మారుతుంది.

BOth Shri MODI and Rahul Gandhi lack a long term view. Lacking this foresight, they made a promise of Special Status to Residual Andhra Pradesh, and ditched them.

श्री मोदी और राहुल गांधी दोनों को दीर्घ कालिक दृक्पथ नहीँ है। इसलिये उनहोंने परिशिष्ट आंध्र प्रदेश को स प्रत्येक प्रतिपत्ति असाध्य वाग्दान करके, अन्याय पूरित विभजन किये। आंध्र प्रदेश जनता को धोका दिये।

శ్రీ మోడీ మరియు శ్రీ రాహుల్ గాంధీ ఇరువురికి దీర్ఘకాలిక దృష్టిలేదు. అందుకే వారు, అసాధ్యమైన ప్రత్యేక ప్రతిపత్తి వాగ్దానాన్ని ఆంధ్రప్రదేశ్ కు చేసి, ఆంధ్ర ప్రదేశ్ ను అన్యాయమైన పధ్ధతిలో విభజించి, ఆంధ్రప్రదేశ్ ప్రజలను అనాధులిగా చేశారు.

People of Bihar should not fall in the same ditch in which people of Andhra Pradesh fell.

For people of India, true solution lies in Total Socialism or Marxism. Not in fake Rs. 50,000 crore promises.

भारतीय गरीब जनता के लिये सच्चे परिष्करा संपूर्ण साम्य वाद और प्रजास्वामिक मार्क्सिम, मतलब श्रामिकस्वाम्य में ही मिलेगा। रू. ५०,००० करोड वादा में नहीं मिलेगा।

భారతీయ పేదలకు సరియైన పరిష్కారం సంపూర్ణ సోషలిజం లేక మార్క్సిజం లేక శ్రామికస్వామ్యం లో మాత్రమే దొరుకుతుంది. రూ. 50,000 కోట్లు ఇస్తాము అనే మాటలు వట్టి కోతలు.

To continue.

From Post Nos. 001 to 500

1      |      2      |      3      |      4      |      5      |      6      |      7      |      8      |      9      |      10      |      11      |      12      |      13      |      14      |      15      |      16      |      17      |      18      |      19      |      20      |     
21      |      22      |      23      |      24      |      25      |      26      |      27      |      28      |      29      |      30      |      31      |      32      |      33      |      34      |      35      |      36      |      37      |      38      |      39      |      40      |     
41      |      42      |      43      |      44      |      45      |      46      |      47      |      48      |      49      |      50      |      51      |      52      |      53      |      54      |      55      |      56      |      57      |      58      |      59      |      60      |     
61      |      62      |      63      |      64      |      65      |      66      |      67      |      68      |      69      |      70      |      71      |      72      |      73      |      74      |      75      |      76      |      77      |      78      |      79      |      80      |     
81      |      82      |      83      |      84      |      85      |      86      |      87      |      88      |      89      |      90      |     
91      |      92      |      93      |      94      |      95      |      96      |      97      |      98      |      99      |      100      |     

101      |      102      |      103      |      104      |      105      |      106      |      107      |      108      |      109      |      110      |      111      |      112      |      113      |      114      |      115      |      116      |      117      |      118      |      119      |      120      |     
121      |      122      |      123      |      124      |      125      |      126      |      127      |      128      |      129      |      130      |      131      |      132      |      133      |      134      |      135      |      136      |      137      |      138      |      139      |      140      |     
141      |      142      |      143      |      144      |      145      |      146      |      147      |      148      |      149      |      150      |      151      |      152      |      153      |      154      |      155      |      156      |      157      |      158      |      159      |      160      |     
161      |      162      |      163      |      164      |      165      |      166      |      167      |      168      |      169      |      170      |      171      |      172      |      173      |      174      |      175      |      176      |      177      |      178      |      179      |      180      |     
181      |      182      |      183      |      184      |      185      |      186      |      187      |      188      |      189      |      190      |      191      |      192      |      193      |      194      |      195      |      196      |      197      |      198      |      199      |      200      |     

201      |      202      |      203      |      204      |      205      |      206      |      207      |      208      |      209      |      210      |      211      |      212      |      213      |      214      |      215      |      216      |      217      |      218      |      219      |      220      |     
221      |      222      |      223      |      224      |      225      |      226      |      227      |      228      |      229      |      230      |      231      |      232      |      233      |      234      |      235      |      236      |      237      |      238      |      239      |      240      |     
241      |      242      |      243      |      244      |      245      |      246      |      247      |      248      |      249      |      250      |      251      |      252      |      253      |      254      |      255      |      256      |      257      |      258      |      259      |      260      |     
261      |      262      |      263      |      264      |      265      |      266      |      267      |      268      |      269      |      270      |      271      |      272      |      273      |      274      |      275      |      276      |      277      |      278      |      279      |      280      |     
281      |      282      |      283      |      284      |      285      |      286      |      287      |      288      |      289      |      290      |      291      |      292      |      293      |      294      |      295      |      296      |      297      |      298      |      299      |      300      |     

301      |      302      |      303      |      304      |      305      |      306      |      307      |      308      |      309      |      310      |      311      |      312      |      313      |      314      |      315      |      316      |      317      |      318      |      319      |      320      |     
321      |      322      |      323      |      324      |      325      |      326      |      327      |      328      |      329      |      330      |      331      |      332      |      333      |      334      |      335      |      336      |      337      |      338      |      339      |      340      |     
341      |      342      |      343      |      344      |      345      |      346      |      347      |      348      |      349      |      350      |      351      |      352      |      353      |      354      |      355      |      356      |      357      |      358      |      359      |      360      |     
361      |      362      |      363      |      364      |      365      |      366      |      367      |      368      |      369      |      370      |      371      |      372      |      373      |      374      |      375      |      376      |      377      |      378      |      379      |      380      |     
381      |      382      |      383      |      384      |      385      |      386      |      387      |      388      |      389      |      390      |      391      |      392      |      393      |      394      |      395      |      396      |      397      |      398      |      399      |      400      |     
401      |      402      |      403      |      404      |      405      |      406      |      407      |      408      |      409      |      410      |      411      |      412      |      413      |      414      |      415      |      416      |      417      |      418      |      419      |      420      |     
421      |      422      |      423      |      424      |      425      |      426      |      427      |      428      |      429      |      430      |      431      |      432      |      433      |      434      |      435      |      436      |      437      |      438      |      439      |      440      |     
441      |      442      |      443      |      444      |      445      |      446      |      447      |      448      |      449      |      450      |      451      |      452      |      453      |      454      |      455      |      456      |      457      |      458      |      459      |      460      |     
461      |      462      |      463      |      464      |      465      |      466      |      467      |      468      |      469      |      470      |      471      |      472      |      473      |      474      |      475      |      476      |      477      |      478      |      479      |      480      |     
481      |      482      |      483      |      484      |      485      |      486      |      487      |      488      |      489      |      490      |      491      |      492      |      493      |      494      |      495      |      496      |      497      |      498      |      499      |      500      |     
Remaining 500 posts are at the bottom. మిగిలిన 500 పోస్టులు (501 to 1000) క్రింది భాగంలో ఉన్నాయి. बाकी ५०० पोस्ट् निम्न भाग में है।


501 to 1000 Post Nos. here.

Post Nos. 1 to 500 are at the top.
501      |      502      |      503      |      504      |      505      |      506      |      507      |      508      |      509      |      510      |      511      |      512      |      513      |      514      |      515      |      516      |      517      |      518      |      519      |      520      |     
521      |      522      |      523      |      524      |      525      |      526      |      527      |      528      |      529      |      530      |      531      |      532      |      533      |      534      |      535      |      536      |      537      |      538      |      539      |      540      |     
541      |      542      |      543      |      544      |      545      |      546      |      547      |      548      |      549      |      550      |      551      |      552      |      553      |      554      |      555      |      556      |      557      |      558      |      559      |      560      |     
561      |      562      |      563      |      564      |      565      |      566      |      567      |      568      |      569      |      570      |      571      |      572      |      573      |      574      |      575      |      576      |      577      |      578      |      579      |      580      |     
581      |      582      |      583      |      584      |      585      |      586      |      587      |      588      |      589      |      590      |      591      |      592      |      593      |      594      |      595      |      596      |      597      |      598      |      599      |      600      |     


601      |      602      |      603      |      604      |      605      |      606      |      607      |      608      |      609      |      610      |      611      |      612      |      613      |      614      |      615      |      616      |      617      |      618      |      619      |      620      |     
621      |      622      |      623      |      624      |      625      |      626      |      627      |      628      |      629      |      630      |      631      |      632      |      633      |      634      |      635      |      636      |      637      |      638      |      639      |      640      |     
641      |      642      |      643      |      644      |      645      |      646      |      647      |      648      |      649      |      650      |      651      |      652      |      653      |      654      |      655      |      656      |      657      |      658      |      659      |      660      |     
661      |      662      |      663      |      664      |      665      |      666      |      667      |      668      |      669      |      670      |      671      |      672      |      673      |      674      |      675      |      676      |      677      |      678      |      679      |      680      |     
681      |      682      |      683      |      684      |      685      |      686      |      687      |      688      |      689      |      690      |      691      |      692      |      693      |      694      |      695      |      696      |      697      |      698      |      699      |      700      |     


701      |      702      |      703      |      704      |      705      |      706      |      707      |      708      |      709      |      710      |      711      |      712      |      713      |      714      |      715      |      716      |      717      |      718      |      719      |      720      |     
721      |      722      |      723      |      724      |      725      |      726      |      727      |      728      |      729      |      730      |      731      |      732      |      733      |      734      |      735      |      736      |      737      |      738      |      739      |      740      |     
741      |      742      |      743      |      744      |      745      |      746      |      747      |      748      |      749      |      750      |      751      |      752      |      753      |      754      |      755      |      756      |      757      |      758      |      759      |      760      |     
761      |      762      |      763      |      764      |      765      |      766      |      767      |      768      |      769      |      770      |      771      |      772      |      773      |      774      |      775      |      776      |      777      |      778      |      779      |      780      |     
781      |      782      |      783      |      784      |      785      |      786      |      787      |      788      |      789      |      790      |      791      |      792      |      793      |      794      |      795      |      796      |      797      |      798      |      799      |      800      |     

801      |      802      |      803      |      804      |      805      |      806      |      807      |      808      |      809      |      810      |      811      |      812      |      813      |      814      |      815      |      816      |      817      |      818      |      819      |      820      |     
821      |      822      |      823      |      824      |      825      |      826      |      827      |      828      |      829      |      830      |      831      |      832      |      833      |      834      |      835      |      836      |      837      |      838      |      839      |      840      |     
841      |      842      |      843      |      844      |      845      |      846      |      847      |      848      |      849      |      850      |      851      |      852      |      853      |      854      |      855      |      856      |      857      |      858      |      859      |      860      |     
861      |      862      |      863      |      864      |      865      |      866      |      867      |      868      |      869      |      870      |      871      |      872      |      873      |      874      |      875      |      876      |      877      |      878      |      879      |      880      |     
881      |      882      |      883      |      884      |      885      |      886      |      887      |      888      |      889      |      890      |      891      |      892      |      893      |      894      |      895      |      896      |      897      |      898      |      899      |      900      |     


901      |      902      |      903      |      904      |      905      |      906      |      907      |      908      |      909      |      910      |      911      |      912      |      913      |      914      |      915      |      916      |      917      |      918      |      919      |      920      |     
921      |      922      |      923      |      924      |      925      |      926      |      927      |      928      |      929      |      930      |      931      |      932      |      933      |      934      |      935      |      936      |      937      |      938      |      939      |      940      |     
941      |      942      |      943      |      944      |      945      |      946      |      947      |      948      |      949      |      950      |      951      |      952      |      953      |      954      |      955      |      956      |      957      |      958      |      959      |      960      |     
961      |      962      |      963      |      964      |      965      |      966      |      967      |      968      |      969      |      970      |      971      |      972      |      973      |      974      |      975      |      976      |      977      |      978      |      979      |      980      |     
981      |      982      |      983      |      984      |      985      |      986      |      987      |      988      |      989      |      990      |      991      |      992      |      993      |      994      |      995      |      996      |      997      |      998      |      999      |      1000      |     

From 1001 (In gradual progress)

1001      |      1002      |      1003      |      1004      |      1005      |      1006      |      1007      |      1008      |      1009      |     
1010      |           |     
1011      |      1012      |      1013      |      1014      |      1015      |     
1016      |      1017      |      1018      |      1019      |      1020      |     


1021      |      1022      |      1023      |      1024      |      1025      |     
1026      |      1027      |      1028      |      1029      |      1030      |     


     |      1031      |           |      1032      |           |      1033      |           |      1034      |           |      1035      |           |      1036      |      1037      |      1038      |      1039      |      1040      |     


     |      1041      |      1042      |      1043      |           |      1044      |           |      1045      |     


     |      1046      |      1047      |      1048      |           |      1049      |           |      1050      |     

     |      1051      |      1052      |      1053      |           |      1054      |           |      1055      |     
     |      1056      |      1057      |      1058      |           |      1059      |           |      1060      |     
     |      1061      |      1062      |      1063      |           |      1064      |           |      1065      |     
     |      1066      |      1067      |      1067      |      1068      |      1069      |      1069      |      1070      |     
     |      1071      |      1072      |      1073      |      1074      |      1075      |      1076      |     
1077      |      1078      |      1079      |      1080      |     
     |      1081      |      1082      |      1083      |      1084      |      1085      |      1086      |     
1087      |      1088      |      1089      |      1090      |     
     |      1091      |      1092      |      1093      |      1094      |      1095      |      1096      |     
1097      |      1098      |      1099      |      1100      |     
     |      1101      |      1102      |      1103      |      1104      |      1105      |      1106      |     
1107      |      1108      |      1109      |      1110      |